WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

söndag 20 maj 2012

En Hälsingegård i Vår Tid

I en hälsingegård, ett lite längre stenkast från Växbo Kvarn och Trolldalen, bor Hanna och Jacob Bruce ägare och förvaltare av Växbo Lins produktion och arv.
Jag menar nu inte att de ärvt företaget, utan att de med sin suveränitet förvaltar det  tusenåriga arvet att förädla linet till vardagsprodukter som bara blir vackrare och vackrare med åren och användningen.
HÄR har jag skrivit lite om produktionen.
Nu är det dags att visa ägarnas hem...
 Med samma tidlösa tänk som i produktionen av Växbo Lin har de renoverat och moderniserat två hälsinge gårdar.
 Den ena delen är ett nyuppfört timmerhus från 1700-talet, som de köpte för 10 år sedan och låg nedplockat till häromåret.
Då sammanlänkade de, de båda husen med något som från början var tänkt som en förbindelsegång men blev ett underbart matrum och lekrum för de tre barnen.
Dessutom med ett vackert grästak :-)



 Den nya delen rymmer ett TV rum med en nymurad öppen spis, badrummet har lite av en  spakänsla med sitt nedsänkta badkar/minibassäng och bakom en glasvägg finns bastun.
Huset är förlängt med garage och förråd och rymmer även parets arbetsrum på övervåningen.


Det ursprungliga huset rymmer entrén, kök, matsal och på övervåningen tre sovrum.

 Jag gillar verkligen hur de bevarat det gamla, men också att de vågat ta in det moderna i hemmet.
Ett hem ska ju inte vara ett museum över det som varit, utan en hyllning till det gamla och beprövade.

Some time a go I wrote about Växbo Lin
Now you can see the owners beautiful home in the same area of Sweden where I was born :-)


(Alla bilder kommer från Sköna Hem)

2 kommentarer:

  1. Badrummet är helt suverän!
    Karla.

    SvaraRadera
  2. Jag vill också ha en Hälsingegård ;-)! Vad fint det var!

    Kram

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...