WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

lördag 12 maj 2012

Homemade rotary airer - Torkvinda i trä

 Vad ska detta månne bli...
...jo en torkvinda i trä.
x antal kronor billigare än designvarianterna som finns att inhandla.
Jag använde mig av stommen till ett parasoll och hampasnöre inköpt på repslageriet Westerbergs här i stan.
Jag köpte parasollet på Jysk
Tog loss toppklossen och plockade av tyget.
Tvinnade upp ståltråden och tog loss alla stag
 Skruvade loss trissan som tåget sitter i på stolpen.
 Tog loss hela anordningen och vände den och trädde på allt igen på stolpen.
Satte fast stagen med ståltråden igen fast på motsatt hållare.
Hållaren som är lös och åker upp och ned tog jag av och trädde på åt andra hållet så att trissan kom på rätt sida, alltså nedåt istället för uppåt.
En ståltråd gick av, men som tur är har Matilda gjort lite trådslöjd så vi hade tråd hemma...
Så jag kunde trä på en ny :-)
Lite svordomar blev det innan allt satt där det skulle ....
 ...men sen kunde jag börja borra hål för snöret.
 När jag skulle trä i snöret satte jag upp vindan fast bara med halva stolpen så jag skulle slippa sträcka mig uppåt :-)
 Mitt i arbetet började det så klart regna så arbetet fick avslutas för middag...

I dag lördag har jag fortsatt  trä i hampasnöret, mellan skurarna!
Stolpen var alldeles för lång för att jag skulle kunna nå upp och hänga tvätten.
Så den fick jag såga av en bra bit på.
VOILA!
Vad tycks?
Är mycket nöjd med resultatet :-)
Nu är det bara lite sol och värme som behövs, så ska den väl gå att använda!

I have been longing for a wood rotary airer for long time, but they are to expensive for me.
Instead I made my own of a parasol and hemp string 
I like the result a lot!
How about you?

7 kommentarer:

  1. Koolt, lite intressant att jag och Mamma diskuterade detsamma sist vi var på Skogstorp men då ett litet stålparasoll.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Mycket snyggt, tycker jag!Jag har själv en aluminjum tvättvinda som jag kämpar på varje vår med att få ett nytt snörre...min man kom på ett jätte bra idee ifall det börjar regna och ingen är hemma som kan ta hand om det torra tvätten: han satte upp i vindans "mitthål" en annan grön parasol köpt på Jysk den med...;o) då klarar sig tvätten... men det är ju inte så snyggt.
    Karla.

    SvaraRadera
  3. Men det där gjorde du kalasbra!!!
    Jag behöver en ny jag oxå, men det blir den enkla varianten tror jag. Tålamodet hänger nog inte med annars..haha..

    Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Jösses, vad händig du är!

    SvaraRadera
  5. Det var nog inte lite tricks som du fick använda för att få till det där. Ser väldigt komplicerat ut och HUR kom du på idén?

    SvaraRadera
  6. Kan man beställa ett?! Det var ju jättefint!! MYCKET finare än dom "vanliga" och vilket JOBB!!!!!

    Ja det stämmer ju att det är kanalen! Vi har tänkt oss en liten uteplats och en lite brygga där sen! Med lummiga växter och myspys! Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fixar ni lätt :-) Det tar inte så lång tid , om det inte regnar eller om man kan hålla till inomhus ;-)

      Kommer bli så fint vid kanalen.
      Är så sugen på att åka upp och se hur ni har det.
      Kanske till sommaren om vi åker upp till min morbror i Bergsjö, så ....

      Kram Helene

      Radera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...