WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

fredag 24 januari 2014

Experimentellt arbete på programmet Slöjd, hantverk och formgivning

I denna kurs ska vi blogga om vårt arbete i en sluten blogg, en blogg för inblandade.
Tänkte låta er ta del av en del av det också, så här ser mitt första inlägg ut


Så har vi kommit till kursen flera av oss sett fram emot ett tag.
Jag har haft mina funderingar på inom vilket område jag skulle lägga detta fokus.
Textilt eller inom lera, skulptering, glasyrer mm.

Den senaste tiden har jag blivit mer och mer fokuserad på att arbeta textilt i huvudsak och arbeta med lera mer som terapi.
Vi får se hur det blir med den saken.

Jag har i alla fall valt att experimentera med att färga ull, både i sin renaste form, alltså direkt från fåret och i bearbetad form, tvättad, kardad och spunnen.

Mitt experimenterande kommer handla om att färga med material, växter från naturen och då de vilda. Inte odlade växter i trädgården, indigo eller koschenill.
Jag vill se hur färgen blir med samma färgmaterial, men med olika förutsättningar, som vattentemperatur, tillsats av salt, ättika, alun och annat jag kan komma på.
NU är inte den ideala årstiden, men jag ska nog kunna gräva fram lite diverse material, som bark, mossa, kottar, eklöv mm.

Har färgat med diverse växter/naturmaterial tidigare, men mer odlat och livsmedel som ex. lök.

För ungefär ett år sedan när vi slängde ut julgranen, fick jag lust att testa att färga med granris.
Det gick över förväntan och resultatet blev så här.

HÄR kan du se och läsa hur jag gick till väga då.

Nu blir det till att samla material…
På återseende!

This is a post about my experimental work on my studies in
Bachelor's Programme in Craft and Design.
I will dye wool with stuff from the nature.
.

2 kommentarer:

  1. Såg på TV om nån som färjade tyg med svamp blev helt otroliga färger, fast det kan ju vara lite svårt att få tag på så här års.....

    Kram A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan nog bli svårt nu men vill testa. Såg en bok på bibblan om det :-)

      Radera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...