WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

torsdag 20 februari 2014

Färgning, vävning och krokning

Färgningsexperimenterandet har gått i en rasande fart.
Det är så spännande.
Första färgförsöket.
Det blev med gamla torra eklöv från denna buske, på bilden nedan, som står vid vägen nära där jag bor.
Tänkte att det kunde vara spännande att testa hur och om det går att färga med "övervintrade" löv.

Ner med dem i grytan täck med vatten och koka upp.
Ingenting händer…vattnet klart som dricksvatten. Nära att ge upp, då släpper det.
Vet inte hur lång tid det tog, men säkert uppåt en timme.

 Vattnet blir brunt!
När allt svalnat silade jag bort löven och ner med tvättad ull, otvättad handspunnen ull och köpegarn/svenskullgarn. Allt obetat. Oftast när man växtfärgar på vanligt sätt betar man garnet före färgning med alun, vinsten eller både och. Detta gör man genom att blanda ut betmedlet i ljummet vatten lägga i garnet och koka upp det. Ta ur garnet och vrida ur det och sedan ner i färgbadet.
Jag vill denna gång testa utan betmedel. Både i ett försök att undvika kemikalier, men även se om det går. Tänker på att det måste gjort det enklare förr i tiden, när de började färga ull, lin osv.
Åter till arbetet!

Kokar upp med temp till 90 grader.
När garnet verkar vara genomfärgat efter ca 1 tim stängde jag av plattan o tillsatte 1 dl ättika, 12%ig.
Detta i ett försök att binda färgen i garnet.
Hade även i ättika i sköljvattnet, för att vara mer på den säkra sidan.
Det gör man även inom traditionell växtfärgning och eftersom färgen såg svag ut tog jag till detta nu.
 Så här blev resultatet på köpegarnet, åt det beige hållet.

Färgade vidare med:
Ekblad, tallbark, björkbark/näver, väggmossa och granris.
Alla varianter endast med tillsats av ättika i färgbad och sköljvattnet.
Jag har nu bara färgat köpegarn och tvättad ull.
Ska karda ullen och se hur den blir i framtida projekt.

Tallbark

Ofärgat, tallbark och eklöv

 Björkbark/näver

Eklöv, tallbark och björkbark

Väggmossa

Eklöv, tallbark, björkbark och väggmossa

Granris

Eklöv, tallbark, björkbark, väggmossa och granris

En upptäckt jag gjort är att granriset först gav en grå färg, men när jag tillsatte ättikan i färgbadet fick det en mer gulbeige färg. Har tyvärr ingen bild på det grå, då jag ej var förberedd på reaktionen.
Dessutom har jag kommit fram till att ättika är det jag i framtiden kommer använda mig av som bindemedel vid växtfärgning.  Alun känns onödigt, då det går tillräckligt bra utan.

Det jag nu vill testa är kombinationer av två färgämnen tillsammans.
Ex, eklöv och väggmossa.

När jag inte hållit på med färgexperimentet har jag vävt mattor, krokat och stickat.



Om ni undrar vem som vann i Rebel Walls tävlingen, så var det Johanna Stenvall som får överraska sin man :-)

Nu längtar jag efter våren och kommer starta den i helgen genom att så lite frön ;-)

The last weeks I´ve been experimenting with dyeing wool with things in the nature.
That is something I will continue doing!
I also been weaving and doing tunisian crochet a lot.

Now I long for spring and will help it by starting my seeding work this weekend.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...