WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 2 augusti 2017

Fönsterbräda i betong

Ända sedan vi byggde vårt hus 2010 har jag tänkt gjuta fönsterbrädor i betong till fönstren uppe i vårt sovrum. Ett fönster är utanför vårt badrum och det andra är i vår garderob. 
Dessutom har jag tänkt gjuta fönsterbrädan i tvättstugan.
Den ligger kvar på att göra listan.
I övrigt har vi fönsterbrädor i trä/ask, samma som vår bardisk i köket och handledarna i vår trappa och trappan. Allt detta gjort av Åby Snickeri.

En liknande skiva har jag gjutit till uteskåpet jag snickrade av spillvirke för flera år sedan.
Se HÄR.

Nu till uppdraget fönsterbrädor i betong.
Det första man behöver göra är en form att gjuta i eller rättare sagt att ta mått till den.
Tänk på att mäta både innermått och yttermått där fönsterbrädan skall vara, då det kan skilja något och det är svårt att jämna ut betongen när den är klar ;-)

Gjutformen görs med fördel av formplyfa, men då jag är en stor återvinningsfantast använde jag en täckskiva som blivit över efter vi inredde kök och tvättstuga. En skiva som använts till flera andra saker tidigare, underlägg när jag arbetat i lera och när jag flätade en dörrmatta av rep.

Nu till formen.
Jag valde att göra de två främre hörnen på fönsterbrädan lite avrundade.
Där skruvade jag fast två urklippta delar från en plastburk.
Se till att sätta skruvar relativt tätt så att inte det finns någon chans att det blir en glipa eller att formen kan bukta. Använd inte spik, då blir det svårt att återanvända formen och även risk att det du gjutit går sönder när du ska dra ut spikarna.
Klipp även till en bit av hönsnät som är mindre än formen.
En armering som gör brädan säkrare.
Olja in formen, det går bra med billig matolja.

Fyll formen till drygt hälften med betong och tryck sedan lätt fast hönsnätet.
Se till att inga trådar av nätet sticker upp, släta ut den genom att dra den på längden, tvären och diagonalen så blir den platt.
Fyll därefter på med mer betong och släta till den.
Se till att placera formen så den står i våg, alltså inte lutar åt något håll.
När du är nöjd med fyllningen täck den med någon plast ex. en sopsäck åtminstone första dygnet och om den står där regn eller stark sol kan komma åt täck den två dygn.
Efter två dygn är det dags att lossa kanterna på formen.
Jag lät sedan den stå en dag till och torka upp ordentligt innan jag tog upp fönsterbrädan från bottenplattan.
För att lättare kunna hålla brädan ren genom avtorkning behandlar jag den med oljevax, finns i välsorterade byggvaruhus kanske lättast att få tag i hos ett byggvårdsföretag. Min är köpt hos Qvesarum 
Före inoljning/vaxning sandpapprade jag alla kanter så ingen lös betong är kvar och rundar kanterna lite.
Först smetar man ut oljevaxet och sedan polerar man in det. 
Jag gjorde det bara för hand, men det går med polermaskin om det ska bli riktigt blankt. det var inte riktigt det jag ville få till utan bara en skyddande yta.
Så här blev det :-)
Så nöjd att jag äntligen fick till det.
Hoppas någon blev inspirerad att göra sina egna fönsterbrädor!

How I made my own concrete window sills. 

SparaSparaSparaSpara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...