WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

fredag 27 oktober 2017

Trädgården sommaren 2017


Så var det dags för Höstlov och jag gör en återblick på sommaren.

Vi välkomnade våren med en brasa.

Och häcken jag planterade hade behövt en mildare start.
Snön och kylan tog hårt.


Plantinavia som levererat plantorna, var så schyssta och sände mig nya plantor.
Jag förvarade dem i garaget till förhållandena för plantering var mycket bättre.


Planteringen gick smidigt även denna gång då allt var förberett.



Möblerna på altanen åkte fram när värmen kom.




Jag planterade ut Rosenrobinian som fått växa till sig från frösådd inomhus i ett drygt år.
Ettåriga Heddewigsnejlikor fick ackompanjera i år.


Så här såg det ut i slutet på säsongen.
Hoppas Rosenrobinian växer till sig till nästa år.


I trädgårdens centrum finns dammen.


Här har jag fångat paddor på bild i ljus och mörker.


Syrénbersån har byggts vidare på, så nu får den stå på tillväxt.



Honungsrosen har verkligen brett ut sig i år.


Och har fått sällskap av rosen Grand Award, Courtyard Rambler, klätterros, vildrosdoft.
Så här fin kan den bli.
Grand Award™

(Bild: poulsenroser.dk)
Goetherosen levererade starkt.


Ja hela trädgården har verkligen växt till sig.


Den nya häcken har satt sig och jag har ansat den lite.


Den första häcken flyttade jag till baksidan mot skogskanten och till slut kom den tillbaka. Fick klippa ned den dryga 50%. Men de kraftiga plantorna verkar komma igen som det såg ut tidigare i höstas.


Köpte och planterade ett plommonträd Opal och en svarta vinbärs buske innan Löfstad Handelsträdgård stängde för säsongen.


Förutom trädgårdsarbete har jag äntligen fått ut alla plattor på baksidan som jag fyndade på Blocket innan huset var färdigbyggt. 7 år tog det ;-)


Så här ser vyn ut från minireningsverket mot tvättstugeingången.




Vi fick vår väg iordningställd innan vintern och gårdsplanen i nivå med huset också något som stått på "hold" i ca 7 år. 


Nu har första frosten kommit


och sista skörden bärgad.
Ett sött par palsternackor hittades :-)
En naturens bild av de kända verken The kiss, av Klimt och Rhodin ;-)


Gustav Klimt

Rhodin
Bildresultat för rodin the kiss
(Bild: wikipedia.com)
Nu stundar några månader inomhusaktiviteter innan det är dags att så nästa års sommarskörd.

A review over this summer in my garden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...